«Tashabbusli byudzhet» loyihalariga ovoz to‘plash ishlariga o‘qituvchilar zhalb qilinaёtgani haqida izhtimoiy tarmoqlar va OAVda ko‘plab misollar keltirildi.
AOKAda Maktabgacha va maktab taъlim vazirligining 2023 yilgi yakuniy hisoboti yuzasidan o‘tkazilgan matbuot anzhumanida Uzdiplomat.uz muxbiri shu holatga mutasaddilarning munosabati qandayligi bilan qiziqdi.
Maktabgacha va maktab taъlim vaziri o‘rinbosari Sarvar Radzhabov savolga zhavob berar ekan, “tashabbusli byudzhet”ga qatnashish ёki qatnashmaslik bo‘yicha vazirlik hech kimga topshiriq bermaganini taъkidladi.
“O‘qituvchilarni ovoz yig‘ishga mazhburlaёtgan hokimiyat bo‘ladimi, direktor bo‘ladimi. Kim bo‘lsa ham blogerlar ёki zhurnalistlarda bu to‘g‘risida maъlumot bo‘ladigan bo‘lsa, bizga xabar bersangiz, vazirlik tomonidan doimiy ravishda keskin choralar ko‘riladi”,-dedi Sarvar Radzhabov.
O‘qituvchilarni ovoz yig‘ishga zhalb qilish mazhburiy mehnatning ko‘rinishi emasmi, degan savolga zhavoban esa Radzhabov vazirlikning pozisiyasini qayta eslatib o‘tdi.
“Vazirlikning pozisiyasi shundaki, faqat «open byudzhet»da emas, umuman pedagoglarni o‘zining ishidan tashqari boshqa ishlarga zhalb qilish mumkin emas degan pozisiyada turamiz”, – dedi Vazir o‘rinbosari.
Strategik rivozhlantirish va xalqaro reytinglar boshqarmasi boshlig‘i Laziz Xo‘zhaqulov esa berilgan zhavobga qo‘shimcha kiritarkan moliyalashtirish manbalari har xilligini aytib o‘tdi va buni mazhburiy mehnat emas, imkoniyat deb hisoblash kerakligiga urg‘u berdi.
“Bu erda moliyalashtirish manbalari har xil bo‘ladi. Mahalliy hokimlik moliyalashtirish manbalari bor. Respublika byudzhetidan moliyalashtirish bor. Masalan, endi ko‘proq infrastruktura tomonidan qaraydigan bo‘lsak. Mana shu belgilangan moliyalashtirish har yili rezhalashtiriladi. Masalan, qaysidir maktab quriladi, qaysidir maktab taъmirlanadi. «Open byudzhet» faqat maktablar uchun emas”, -dedi Laziz Xo‘zhaqulov.
U «open byudzhet»aslida bir poygaligi va bu yana bir imkoniyat ekanligini va maktab uchun kuyinmaydigan o‘qituvchilarni psixologik tomonlari borligini aytib o‘tgan.
“Open byudzhet» aslida bu bir poyga to‘g‘rimi? Masalan, byudzhetning qaysidir qismi azhratilib chiqarildi va shu byudzhetni olish kerak. To‘g‘risini aytay o‘qituvchilarning yuztasidan 90 tasi maktab uchun kuyinadi. Ovoz yig‘ish uchun harakat qiladi. 3 ta 4 tasi kuyinmaydi. Endi buning amaliy psixologik tomonlari bor. Siz ham bir maktabda direktor bo‘lsangiz, bitta o‘qituvchi menga ёrdam bermaydi deb oёq tirab olsa, balki siz unga negativ munosabatda bo‘lasiz, men bu bilan mazhburlamasin demoqchimasman. «Open byudzhet» bu yana bitta imkoniyat. Buni unaqa mazhburiy mehnat deb aytish mumkin emas”, – dedi Strategik rivozhlantirish va xalqaro reytinglar boshqarmasi boshlig‘i Laziz Xo‘zhaqulov.
U «open byudzhet»aslida bir poygaligi va bu yana bir imkoniyat ekanligini va maktab uchun kuyinmaydigan o‘qituvchilarni psixologik tomonlari borligini aytib o‘tgan.
U shuningdek, har qanday yangi tizim ishga tushganida, albatta qandaydir muammo bo‘lishini va buning doim salbiy tomonlariga qarash kerak emasligini eslatdi.
Taъlim sifatini baholash, lisenziyalash va akkreditasiyalash departamenti direktori Sardor Rahimboev esa vazirlik mutaxassisi sifatida emas, bir ota sifatida yuqoridagi savolga o‘z munosabatini bildirishini alohida taъkidladi.
“Vazirlik mutaxassisi sifatida emas, ota sifatida zhavob beray. Men ota sifatida farzandimning o‘qituvchisi telefon qilib shunga ovoz beringlar desa men zhonim bilan ovoz beraman. Shunga ёrdam beraman. Chunki shu farzandimga yaxshi sharoitda yangi narsa olinishiga men ota sifatida tayёrman”,- dedi Sardor Rahimboev.